měření dobíjení atd

Vše co se týka servisu automobilů ...
Odpovědět
Uživatelský avatar
Jim
Příspěvky: 2501
Registrován: 04.02.2009, 20:10
Bydliště: Štatl
Kontaktovat uživatele:

měření dobíjení atd

Příspěvek od Jim »

další můj lama dotaz

na šáde foru furt řeší jak měří dobíjeni a kdesicosi, čili co kde a jak měřit?

napřed asi mulátk na 20Vstejnosměrných a baterku v klidu, pak nějak na altíku na volnoběh, zvýšené? při zapnutí ledasčeho?

Uživatelský avatar
PoMa
Administrátor
Příspěvky: 4037
Registrován: 03.09.2009, 22:01
Bydliště: Karviná

Re: měření dobíjení atd

Příspěvek od PoMa »

Začal jsi správně. A platí to pro všechny vozy.
Vezmeš si multimetr a zvolíš rozsah měření nejbližší vyšší než 15V stejnosměrných (tedy 20,30,50,100 - to co máš na svém multimetru). Vhodnější je analogový (s ručičkou).
Všechny měření provádíš přímo na svorkách baterie (baterie připojena na el.soustavu vozu). První měření provedeš bez odběru, tedy vypnuty všechny spotřebiče. Na baterii naměříš cca 12,6V. Poté uděláš měření zatížené baterie (zapneš zapalování a pozapínáš světla, výhřev zadního okna, ventilátor, audio...). Napětí na baterii by nemělo klesnout pod 11,5V. Pokud klesne dříve, než to stihneš změřit tak máš nedostatečnou kapacitu baterie.
Teď přistoupíš k měření dobíjení. Vypni všechny spotřebiče, voltmetr nech trvale zapojen a umísti si ho tak, abys na něj viděl (na hodnoty). Před startem by tedy mělo být oněch 12,6V. Po nastartování a ponechání na volnoběhu se napětí musí zvýšit okamžitě na 13,6V a na této hodnotě držet (nesmí se ručička houpat - proto analog.voltmetr). Tato hodnota musí držet i při zapnutí spotřebičů (světla, ventilátor, při dalších už pomalu začne napětí klesat - alternátor nebude stíhat na volnoběh dodávat dostatek proudu). Při mírném zvýšení otáček (na 2000ot./min) motoru tato hodnota musí být opět zpátky na 13,6V a toto napětí musí držet i při max.otáčkách motoru. Jsou povolené krátkodobé odchylky, kdy při prudkém zvýšení otáček vyleze napětí až na 14,5V, ale musí se opět ustálit na hodnotě 13,6V. Poud tomu tak není, je závada na regulátoru napětí, samotném alternátoru, nebo usměrňovači. Pro tuto diagnostiku je potřeba už mít nějaké znalosti o elektronice.


Odpovědět