Sám mechanizmus se nepokazí tak, aby jej bylo potřeba měnit. Pokud nejde otevřít zadní víko, tak záleží pokud při odemykání centrálem máš vložku zámku ve svislé poloze (pokud s ním nikdo nemanipuloval, tak nejspíš ho takto máš) jestli slyšíš motorek zámku při odemykání. Pokud ano, pak je předpoklad, že zůstalo viset kladívko nad jistícím hranolkem. Pokud motorek neslyšíš, odemkneš zámek klíčem a zámek otevřeš (při odemykání nesmí být nadzvedlá ručka na doraz, ale jen aby šlo manipulovat klíčem). Při tomto odemykání cítíš jak v poslední fázi taháš za táhlo motorku, to je OK.
Pokud je to bez úspěchu, visí opět ono kladívko.
Takto vypadá zámek v uzamčené poloze. Všimni si, že výstupek na hranolu nadzvedává kladívko, které tím pádem se dostane druhou (tou spodní) částí mimo kovové zdvihátko.
Když se zámek odemkne a kladívko zůstane viset - viz. druhá fotka, tak stále neotevřeš. Bouchnutím nad S-ko, nebo do S-ka zámku (při skopeném madle zámku - S-ka) docílíš spadnutí/střepání toho kladívka, to pak povolí otevření zámku.
Třetí fotka znázorňuje detail správné pozice kladívka pro otevření zámku
Takto spodní část kladívka při nadzvedávání ručky S-ka přitlačí na spodní kovovou packu (celé se to pootočí kolem vlastní osy - v ose hranolu - s pohybem madla), tlačná síla se přenese spojovací tyčkou dolů na zámek a ten se odjistí.
Pokud se Ti nepovede takto zadní dveře otevřít, tak buď si vrtneš v tapecu dírku na šroubovák tak, aby ses dostal k horní části toho táhla, co vede dolů k zámku (ne na motorek) a posunutím dolů zámek odjistíš i v uzamčené poloze zámku.
Nebo druhá možnost je sundat tapec pátých dveří z kufru, což v této zimě nese riziko prasknutí toho plastu, jelikož drží dost pořádně. To obnáší sklopit zadní sedadla a vytáhnout plato, vlézt do kufru, z madel vyšroubovat po jednom šroubku (tedy dva vruty) a tapec odtrhnout od dveří. Drží na několika místech na plechových pérkách a k tomu i na plastových cvocích (rozluč se s něma, prasknou). Odtrhnout nejdříve spodní část, horní je překrytá plasty sloupků, tam to pak jen vyhákneš.
Nefungoval-li motorek, zjisti příčinu/vyměň. Bude-li viset kladívečko, je ho potřeba zprovoznit tak, aby se volně hýbalo (při nadzvednutí samo spadne).
Chybou je, že zde dochází k tření plast/plast, a jestli se do toho dostane nečistota, pak je kufr nedobytný. Systém jako takový je vůči násilnému otevření vyřešen dobře, ale u A3 (8L) už je v místě zámku sundávací víčko - asi už věděli proč ho tam dávají. U Leona 1M a Ibizy 6L se na uživatele jaksi pozapomnělo a když to někomu nepůjde otevřít, tak ho jen odkáže na servis, kde si pak postiženého pěkně skásnou.